Liten hjälpreda för Kabelknutens användare
(Link:
på svenska
|
kaikki jutut)
E-postserver och webbhotell för andelslaget Katto-Menys medlemmar.
Förbindelsen med modem eller ISDN-adapter öppnar du en PPP-förbindelse
(Point-to-Point Protocol) till Kabelknuten. Din dator får ett nytt IP-nummer
av servern varje gång förbindelsen öppnas.
Telefonnumren för modem- eller ISDN-förbindelse finns på sidan http://www.katto.kaapeli.fi/sisalto/1077197979/index_html.
Användarnamn och lösenord får du av Kabelknutens personal.
Datorprogram:
Webbläsare t.ex. Mozilla / Netscape och e-postprogram t.ex. Eudora Light är
gratisprogram, som kan laddas ned från webben.
Servermaskinernas namn och nätadresser:
Primär DNS (Domain Name Server): ns.kaapeli.fi (194.100.16.1)
POP-server (varifrån e-posten hämtas): mail.kaapeli.fi
IMAP-mail-server: mail.kaapeli.fi (imap.kaapeli.fi)
SMTP-server (för utgående e-post): mail.kaapeli.fi
WWW-server: www.kaapeli.fi
Proxy-server : www-cache.kaapeli.fi, port 80
News-server: news.kaapeli.fi
Webmail: http://imp.kaapeli.fi
Terminal server (ssh): pine.kaapeli.fi
E-post:
Din e-postadress kan skrivas på mer än ett sätt. T.ex. är både anvandarnamn@kaapeli.fi
och Fornamn.Efternamn@kaapeli.fi giltiga adressformat. Bokstavsstorleken kan variera.
Om din organisation har registrerat en egen internet-domän (t.ex. avantimusic.fi)
kan du använda den i stället för kaapeli.fi till höger om @-tecknet.
Som e-postprogram rekommenderas Eudora Light, som kan laddas ned bl.a.
från www.tucows.fi. Nödvändiga inställningar i Eudora:
POP account: anvandarnamn@mail.kaapeli.fi
SMTP-server: mail.kaapeli.fi (smtp.kaapeli.fi)
Lösenordet är personligt och hemligt. Och det ska vara svårt att gissa sig till.
Därför bör det innehålla minst en siffra. Obs: i lösenordet är bokstavsstorleken
av avgörande betydelse.
Förnya lösenordet kan du själv göra på sidan
https://extranet.kaapeli.fi/ (skyddad tjänst) eller passwd i unix.
Om du har glömt ditt lösenord är du tvungen att be om ett nytt av Kabelknutens personal.
När störningar eller problem förekommer, kontakta support@kaapeli.fi,
varvid du ombeds att ge följande upplysningar:
- operativsystemet i din dator ( Windows eller Macintosh eller annat)
- datum och klockslag (underlättar sökningen av felets orsak i bl.a. loggfiler)
- programmet du använde och kommandona du gav
- eventuellt felmeddelande från programmet eller datorn (återges så noggrannt som möjligt)
- om möjligt också din egen uppfattning om problemets orsak
<
|
>
|